ניהול תקציב המשפחה : איך לחסוך, אם אין מאיפה ולמה זה חשוב.

אני שומע מאנשים המון פעמים את אותם המלים - אין לי מאיפה לחסוך. אבל האם כך הדברים? האם אתם מוכנים להתחיל לחסוך, אם אני אספר לכם איך?  אם תשובתכם היא כן, פשוט תמשיכו לקרוא.

אז בואו נתחיל - אנחנו נתחיל מסיפור שבו היה עכבר אחד שהיה אוגר כל הקיץ אוכל ואילו עכבר אחר, היה מבלה ונהנה מהקיץ. כשהגיע החורף, לעכבר שאגר אוכל בקיץ, היה מה לאכול, בעוד שעכבר שנהנה מהקיץ, הפך למזכן ואפשרות היחידה שהייתה לו, היא לבקש מהעכבר שאגר אוכל בקיץ לעזור לו.  איך סיפור הזה קשור לאפשרות לחסוך?  


בדרך כלל אנשים מנהלים תקציב חודשי ולא שנתי. כלומר, דבר החשוב ביותר עבור אנשים רבים, הוא להוציא בכל חודש פחות ממה שהם הכניסו. אם בחודש אחד נכנס 15,000 ₪ אז שואפים להוציא 15,000 ₪ , אם נכנס 20,000 ₪, אז שואפים להוציא 20,000 ₪ . אך גישה זו לקויה ולא יעילה, כי לא מאפשרת להתמודד עם תקופות קשות. 

שימו לב, בכל שנה יש לכם תקופות הקלות ותקופות הקשות, בדיוק כמו לעכברים מהסיפור. לדוגמא רוב עובדים שכירים מקבלים בחודשי הקיץ דמי הבראה, דמי ביגוד וכד' ומיד מוציאים את הכסף הזה למטרות שמחממות את הלב, כמו בילויים, חו"ל, מתנות, או כל דבר כזה או אחר שהם לא יכלו להרשות לעצמם וחיכו למשכורת של חודשי הקיץ בשביל לקנות. גם כאשר, מקבלים בונוס בעבודה, בדרך כלל מיד מוצאים מה לעשות אתו. באותו החודש, שבו אתם מקבלים יותר כסף, אתם עומדים בתקציב החודשי והכל בסדר. אבל לדוגמא, מיד לאחר חודשי הקיץ מגיעים חגים עם הוצאות מטורפות והכנסות נמוכות בגלל שעות עבודה מצומצמות. ואז דרך היחידה לעמוד בתקציב החודשי, היא על חשבון החוב. אנשים פורסים לתשלומים, לוקחים הלוואות, ומוציאים צ'קים דחויים.  כמו עכבר שכל הקיץ בילה ולא אגר לתקופה הקשה, לאנשים אין שום דרך לעזור לעצמם והם נעזרים בחובות.

אבל למה, לא להתנהג כמו עכבר שאגר את האוכל לחורף? בתקופות הטובות תאגרו כסף ואילו בתקופות הקשות תשתמשו בכסף שאגרתם. וכאן אנחנו חוזרים לשאלה  ששאלתי אתכם קודם, האם אתה מוכנים להתחיל לחסוך, עכשיו כשאתם יודעים איך?


מה קורה, כשאנשים פועלים כל הזמן כמו עכבר שנהנה מהקיץ?
אם אנשים מתנהגים כמו עכבר שנהנה מהקיץ כל הזמן, מהר מאוד הם מגיעים למצב שבו כל התקופות הופכות לקשות. בתקופות הטובות, הם בקושי מצליחים לחיות ולשלם חובות הקודמים, ופשוט לא נשאר להם כסף כדי לחסוך לתקופות הקשות. ובתקופות הקשות אין להם כסף לא למחייה ולא לתשלום החובות ודרך היחידה שנשארה להם, זה לבקש עזרה ממישהו אחר. כשקרובים וחברים כבר לא נותנים, זה תמיד מגיע לבנקים, שתמיד מוכנים לתת ולהפוך אנשים מחופשיים ואחראיים לעבדים ונזקקים.

תהיו עכבר שאוגר אוכל בקיץ, כי בסופו של דבר זה משתלם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה דעתך?