לגזור או לא לגזור? כרטיס אשראי וכלכלת המשפחה.

מומחים רבים לכלכלת המשפחה, ממליצים לאנשים לגזור כרטיס אשראי כפתרון להפחתת הוצאות גבוהות ויש לכך סיבה מאוד ברורה - כרטיס אשראי, מאפשר לאנשים להוציא יותר כסף ממה שיש להם, באמצעות מסגרת אשראי.  היכולת להוציא יותר כסף, יכולה להוביל למחייה שלא לפי הכיס ובכך להכניס אנשים לחובות. איך זה קורה?


לדוגמא, אם לאדם בחשבון 15,000 ₪ ויש לו כרטיס אשראי עם מסגרת של 15,000, בסך הכל לאדם יש אפשרות להוציא 30,000 ₪ : 15,000 מהכסף שיש בחשבון ועוד 15,000 ₪ מהכסף שמאפשרת מסגרת אשראי בכרטיס אשראי. אפשרות כזאת יכולה להוביל לחובות ולהזיק למצב הכלכלי של המשפחה. יתר על כן יש משפחות שמנצלות את מסגרת האשראי דווקא למטרת הגדלת החובות.

אנשים שכבר נמצאים בחוב, נהנים רק מהכסף שאין להם. הם רואים באשראי גלגל הצלה שמאפשר להם מחייה, גם ללא כסף זמין, אלא על חשבון כסף שהם יקבלו רק בעתיד. לדוגמא אם למשפחה אין כסף בחשבון והיא עלולה לקבל משכורת משפחתית של 15,000 ₪ ב-10 לחודש, הם יעדיפו שחיוב החודשי ירד ב-15 לחודש ובכך במשך חודש שלם, חיים על חשבון כסף שעדיין לא הרוויחו. ובינתיים החוב גודל, בגלל הרגל להוציא יותר ממה שיש. זה קורה בגלל מסגרת האשראי. האומנם?

המסקנה מתבקשת – כרטיס אשראי, לא מאפשר לנהל תקציבים במשפחה, כי מאפשר להוציא יותר כסף ממה שיש בפועל. אבל האם זו בעיה של כרטיס אשראי? הרי זה שיש לאדם יכולת להוציא יותר כסף ממה שיש לו, לא אומר שהוא חייב להוציא יותר. האם גזירת אשראי היא פתרון שיגרום לאדם לחיות לפי כיס?
ישנם המון אנשים שמשתמשים בכרטיס אשראי והם לא נמצאים בחוב ודווקא חיים לפי כיס. אנשים האלה, משתמשים באשראי לא בשביל להוציא יותר כסף, אלא ככלי נוח שדווקא עוזר להם לחסוך כסף. הם בודקים פירוט אשראי כדי להיות מעודכנים בהוצאות, משלמים בכרטיס אשראי, כדי לחסוך בעמלות במשיכת מזומנים, חוסכים כסף על רכישות באינטרנט או מחו"ל ונהנים מהוראות קבע בכרטיס אשראי שפותרות עמלות וסיכונים בהוראות קבע בבנק ומאפשרות ליהנות מהנחות שבעדכון הוראות קבע. איך אנשים האלה משתמשים בכרטיס אשראי וחיים מהכסף שיש?  


חשוב להבין כי לא כרטיס אשראי גורם להוצאות גבוהות, אלא התנהלות עם כרטיס אשראי של כל אדם ואדם. מדובר בניהול עצמי והתנהלות נבונה עם כרטיס האשראי שיכול להפוך או לכלי עוצמתי לשליטה בהוצאות, או לשיטה למחייה שלא לפי הכיס. ומי שבוחר מה תהיה התוצאה, זה מחזיק בכרטיס האשראי. אם אדם המחזיק בכרטיס אשראי, אינו מסוגל לשלוט בעצמו ומשתמש בכרטיס האשראי כדי להוציא יותר כסף ממה שיש לו, יתכן ודרך הקלה בשבילו תהיה לאמץ את שיטת גזירת האשראי. יחד עם זאת, יש גם דרך אחרת, והיא דווקא לעשות שינוי ולהפוך כרטיס אשראי לכלי לחיסכון ושליטה בהוצאות. עשרת הדיברות לשימוש בכרטיס אשראי, יכולים לסייע לכם בכך. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה דעתך?