סוד רווחת המשפחה - כמה ילדים להביא לעולם?

לפני זמן קצר, נתקלתי בדוח סטטיסטי משנת 2014, על הכנסות והוצאות של משקי בית בישראל. בין שער הנתונים מעניינים על הוצאות של משק בית, נתקלתי בסטטיסטיקה מעניינת על הכנסות, מפרנסים וילדים. ואז ראיתי משהו נורא מעניין – ראיתי את הקשר בין שלושתם (ילדים, מפרנסים והכנסה של משק בית). בשביל לבדוק שאני צודק, עשיתי אפילו כמה ניתוחים סטטיסטיים וקיבלתי תוצאות מובהקות. אז מה מצאתי בעצם?


מתוך הנתונים עולה, כי ככל שכמות הנפשות במשק בית גדולה יותר, כך מפרנסים עובדים פחות וכך הכנסה למשק בית נמוכה יותר. יתר על כן, אפשר לראות את ההבדלים המובהקים, באמצעות עשירוני הכנסה, כאשר החל מעשירון השישי, כמעט ואין הבדל בין כמות המפרנסים (כמות המשרות שעובדים המפרנסים במשק בית), וגם הבדל בין כמות הילדים במשפחה, מצומצם יותר. במלים פשוטות, רמת ההכנסה, מושפעת מכמות הילדים שיש במשפחה, בעיקר בעשירונים 1-4, באמצעות שעות עבודה למשק בית. ככל שיש פחות ילדים במשק בית, כך מפרנסים עובדים יותר שעות עבודה וכך גם ההכנסה של משק בית גבוהה יותר.
לדוגמא, בעשירון העליון, שבו הכנסה החודשית הממוצעת היא 36,355 ₪ , בממוצע יש 2.55 נפשות, כלומר שני הורים, וילד אחד לכל משפחה שנייה. לעומתם בעשירון התחתון, שבו הכנסה הממוצעת למשק בית היא 3,967 ₪ , בממוצע יש 4.25 נפשות במשק בית, כלומר שני הורים ו-2.25 ילדים בממוצע לכל משפחה. כמובן זה יכולה להיות ווריאציה של אם או אב חד הוריים וילדים. חשוב לציין, כי הכנסות כוללות את כלל מקורות ההכנסה (עבודה, הון, פנסיות וקופות גמל, קצבאות ותמיכות, ביטוח לאומי, משקי בית אחרים).
לפי כך, רווחת המשפחה שתלויה בהכנסה של משק בית, תלויה בראש ובראשונה בכמות הילדים שיש בתוך המשפחה וככל שיש פחות ילדים, כך רווחה של כלל חברי המשפחה עולה, גם בגלל הכנסה גבוהה יותר וגם בגלל שצריך לחלק את ההכנסה לפחות אנשים. 
טבלה ושני תרשימים הבאים, מסכמים את הממצאים של הדוח לגבי ההכנסה של משק בית, ביחס לכמות הילדים בתוך משק בית וכמות המפרנסים (כמות המשרות). לדוגמא, במשק בית בעשירון התחתון, עובדים בממוצע 0.68 משרות, כאשר בעשירון העליון עובדים בממוצע 1.72 משרות. כמובן, מכאן מגיע גם ההבדל בין ההכנסות של המשפחות.

עשירון
הכנסה כספית נטו למשק בית
ממוצע מפרנסים במשק בית
ממוצע נפשות במשק בית
10
36,355
1.72
2.55
9
23,403
1.77
2.90
8
19,571
1.85
3.10
7
16,898
1.81
3.20
6
14,516
1.72
3.24
5
12,249
1.62
3.27
4
10,383
1.49
3.40
3
8,207
1.24
3.45
2
5,964
0.82
3.37
1
3,967
0.68
4.25


הוסף כיתוב

גודל העיגול – כמות המפרנסים, צבע העיגול – עשירון לפי הכנסה

בואו נוריד מהסטטיסטיקה את העשירים ביותר(עשירון ה-9 וה-10) ואת העניים ביותר (עשירון ה-1 וה-2) ונשאיר רק את העשירונים 3-8 שהם בעצם מעמד הביניים המורחב שכוללים את הצווארון הכחול ואת הצווארון הלבן ובעלי עסקים קטנים. והנה התמונה שאנחנו מקבלים.


עכשיו רואים באופן ברור ביותר שאפילו במעמד הביניים ההבדלים בין רווחת המשפחה, מוסברים היטב על ידי כמות הילדים במשפחה. ככל שיש פחות נפשות במשק בית, כך קוראים שני דברים שהזכרנו קודם : כמות שעות העבודה של המפרנסים במשק בית עולה ביחד עם הכנסה של משק בית. בואו נמשיך בצמצום ונוריד את המשפחות העניות במעמד הביניים (צווארון הכחול) שהם עשירון ה-3 וה-4 ונשאיר את המעמד הביניים "הטהור", שבו משק בית מתפרנס בממוצע בין 12,000 ₪ לבין 20,000 ₪, ונראה תמונה הבא. 


ניתן לראות שלמשפחות ממעמד ביניים יש בממוצע ילד אחד עד שניים. יחד עם זאת, אפשר לראות, שכמעט ואין הבדל בין כמות הילדים במשפחה בין עשירונים שונים(עשירונים 5-8), כמו שגם אין הבדל מובהק בכמות שעות העבודה. ולמרות זאת הקשר עדיין נשמר וככל שעולים בעשירון, כמות הילדים במשפחה פוחתת וכמות שעות העבודה עולה.
   
מה כל זה אומר לנו?
כמות ילדים הקטנה זה תנאי הכרחי לרווחת המשפחה. מעל עשירון ה-5, למשפחות אין הרבה ילדים וזה מאפשר למשפחות ליהנות מרווחה גבוהה יותר מחמישה העשירונים מתחתיהם. סביר להניח שהבדלים בין העשירונים מעל ה-5, קשורים יותר במקצוע, רמת ההשכלה, קשרים חברתיים ועוד בנוסף לכמות הילדים ושעות עבודה במשפחה. כאשר כמות הגבוהה של ילדים במשק בית, כמו בעשירונים 1-4, בהכרח בא לידי ביטוי ברווחה נמוכה של כלל חברי המשפחה. 

כל אחד בטוח שדבר החשוב ביותר בשבילו בחיים זה משפחה, זוגיות, בריאות וילדים. אבל אף אחד, לא רוצה להודות, שכל הדברים החשובים האלה, תלויים בכמות הכסף שיש למשפחה וככל שיש למשק בית יותר כסף, כך הוא ידאג יותר למשפחה, לזוגיות, לבריאות ולילדים. כי כשחסר כסף, אתה לא באמת יכול ליהנות משער הדברים, כי כל מה שאתה חושב עליו, זה איך להשיג כסף, כדי לדאוג לדברים הכי בסיסיים של המשפחה שלך. וכאן, כל מה שצריך לעשות, הוא לתכנן את המשפחה נכון. 
כל ילד נוסף שתביאו לעולם, יפגע ברווחה של כלל המשפחה. ונכון שילדים זה שימחה, אך לא יהיה שום שימחה, אם לא יהיה רווחה ומי שצריך לדאוג לרווחה, זה לא הממשלה, לא הבנקים, לא חברות הביטוח ואפילו לא רשויות מקומיות, אלא אתם – אתם שמחליטים כמה ילדים להביא לעולם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה דעתך?