גלו פעם ולתמיד את הסיבה האמתית, שבגללה הכסף שלכם נעלם

לפני כמה שנים הייתי עם אשתי וילדים באילת והורים שלי נסעו אתנו. כשביקרנו במצפה תת ימי, אימא שלי התעכבה לכמה דקות וכשהצטרפה אלינו, סיפרה שקנתה צמיד מזהב ויהלומים ב-3,000 ₪. אבא שלי מאוד כעס עליה ואימא שלי רק סיפרה שהיא לא מבינה איך קנתה את הצמיד. כאילו מישהו כישף אותה והיא הייתה תחת היפנוזה עמוקה. זו הייתה החלטה של רגע, שנקראת בשפת השיווק, קנייה אימפולסיבית. קניות כאלה, יכולות להוביל לבעיות כלכליות קשות או אפילו להרוס חיים של אנשים ולהפריד משפחות. איך זה קורה? האם אנחנו לא שולטים בעצמינו?


אנשי שיווק בחנויות יודעים לנצל היטב את החולשה שלכם לקניות אימפולסיביות. כן כן, שמעתם נכון, כל אחד עושה מדי פעם קניות אימפולסיביות, גם אתם. גם אתם קונים מוצרים שאתם לא צריכים וגם אתם לא תמיד מבינים למה קניתם את מה שקניתם ועל מה בכלל חשבתם ברגע הקנייה. זה קורה לא בגלל שאתם לא יודעים לשלוט בעצמכם, אלא בגלל שמשווקים יודעים איך לגרום לכם לקנות מה שלא תכננתם ואתם לא רגילים להתמודד עם מצבים כאלה. לא מאמינים? תנסו להיזכר איך עברתם בסופר ליד מאפיה והרגשתם את הריח של באגט שרק יצא מהתנור. זוכרים? מה לגבי ג'ינס שאהבתם, או לגבי צעצוע שקניתם לילד כשבכלל לא היה לכם כסף בחשבון? כל הקניות האלה לא מקריות. הסופרים, יודעים להציב מאפייה באמצע מסלול של הלקוחות, חנויות יודעות איך לגרום לכם לשים לב למוצרים מסוימים וצעצועים פשוט זועקים שאם לא תקנו אותם עכשיו, תשלמו אחר כך יקר או לא יישאר לכם.
תחת השפעה של רגש, אנשים מקבלים החלטות לקניות רבות. לדוגמא, אני זוכר איך קניתי אוטו תחת השפעה של רגש. ידעתי שאוטו שקניתי אוכל דלק באופן לא נורמאלי (כן כן, 6-7 קילומטר לליטר בתוך העיר), יהיה לי קשה למכור אותו כי אין לו שוק והוא עלה יקר יותר ממה שתכננתי. אך, מה לעשות? פשוט אהבתי אותו. קיבלתי החלטה תחת השפעה של רגש.
אני בטוח שעכשיו גם אתם נזכרים בקניות רבות שעשיתם תחת השפעה של רגש. כמובן, לאחר הקנייה, אנחנו מתחילים לשכנע את הסובבים וקודם כל את עצמנו שעשינו עסקה טובה, עד שלא מאמינים לעצמנו. גם אני מספר לכולם, כמה אני מרוצה מהרכב שלי. אך על מי אנחנו עובדים? חלק גדול מהחלטות הרכישה שאנחנו מקבלים יכולות להיות החלטות גרועות מאוד.
אם ההחלטה הייתה מאוד גרועה, בדרך כלל נרגיש רגשות אשם ואכזבה מעצמנו. אך, אם נצליח לשכנע את עצמנו, למה קנייה עדיין הייתה טוב, נוכל להתגבר על הרגשות השליליים. אך זה עדיין לא אומר, שקיבלנו החלטה טובה.
לכל אדם נטייה שונה לרכישות אימפולסיביות. יש אנשים שנתונים יותר להשפעת המשווקים ויש אנשים שכמעט ולא קונים מוצרים תחת השפעה של רגש.  אנשים עם נטייה חזקה לרכישות אימפולסיביות, בדרך כלל לא מסוגלים לחסוך כסף לקניות גדולות וזאת הסיבה שבשביל לקנות דברים יקרים הם בדרך כלל ישתמשו בחובות שונים – יפרסו עסקה לתשלומים, ייקחו הלוואות ויכנסו למינוס. הם מאוד מפחדים שיישארו בלי כסף ולא יוכלו להרשות לעצמכם לקנות משהו שנראה להם חשוב תחת השפעה של רגש.
לעומתם, אנשים עם נטייה חלשה לרכישות אימפולסיביות, בדרך כלל, מסוגלים לחסוך כסף ופחות נוטים להשתמש בהלוואות ועסקאות תשלומים. זאת גם הסיבה שבמצבם הכלכלי בדרך כלל טוב יותר באופן משמעותי.
עד כמה אתם מסוגלים לעמוד בפיתויים ולהגיד "לא" לקניות אימפולסיביות? אני מציע לכם לבחון את עצמכם, באמצעות מבחן שבוחן את הנטייה שלכם להחלטות תחת השפעה של רגש.  
במבחן הזה, ישנן שלוש אפשרויות עיקריות : נטייה חלשה, נטייה חזקה ותלות מוחלטת.
אם קיבלתם תוצאה של נטייה חלשה, זה אומר שאתם משתייכים למיעוט האנשים שיודעים לחסוך כסף וכמעט ולא קונים דברים מיותרים.
אם קיבלתם תוצאה של נטייה חזקה, זה אומר שאתם משתייכים לרוב הגדול של אנשים שמקבלים החלטות לרכישה באמצעות אינטואיציה שלא תמיד יועצת הטובה ביותר ובדרך כלל נוטה יותר, לספק את הרצונות שלנו ללא קשר לצורך.
אם קיבלתם תוצאה של תלות מוחלטת, זה אומר שאסור לכם להחזיק כרטיסי אשראי, לבקר בחנויות לבד ובכלל להתעסק עם כסף. עדיף שהחלטות רכישה יקבל בשבילכם מישהו אחר.


 אל תשכחו לשתף את הכתבה עם החברים שלכם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה דעתך?